• darkblurbg

Er is tegenwoordig een overvloed van alles. Veel prikkels, verwachtingen, eten, informatie en dingen om te kopen bijvoorbeeld. Soms prettig, maar daar waar het té wordt kan deze overvloed voor stress, vermoeidheid en overgewicht zorgen.

Wat kan een leefstijlcoach dan doen:

  • Een leefstijlcoach behandelt geen ziektes, maar werkt toe naar een door jou gesteld doel. Bijvoorbeeld op het gebied van meer energie krijgen of rust ervaren.
  • Ik zoek met jou naar dagelijkse leefgewoontes die helpen om dat doel te bereiken. Bijvoorbeeld op het gebied van dagindeling, omgaan met stressprikkels, voeding, slaap of bewegen. En vooral op het moment dat je denkt; 'Ja, maar dat kan niet anders', of, 'Dat doe ik al goed'. Daar zoeken we naar eye-openers en mogelijkheden. 
  • We kijken samen naar hoe je die gezonde gewoontes traint en zelf begrijpt hoe het bij jou werkt, zodat je steeds meer grip krijgt op het toewerken naar je doel.
  • Belangrijk om te weten als je hulpvraag gaat over je gewicht, dat een leefstijlcoach geen diëtist is en dat er ook geen dieet aan te pas komt. Wel wordt gekeken naar je gewoontes en waar dat gezonder kan. 

De meest voorkomende vragen vallen onder deze vier thema’s:

  1. Fit en energiek zijn
  2. Afvallen en op gewicht blijven
  3. Meer rust ervaren in de drukte
  4. Ongezonde gewoontes aanpakken

Om je doel te bereiken, worden allerlei onderwerpen gecombineerd op het gebied van bijvoorbeeld:

  • Slaap
  • Ontspanning
  • Voeding
  • Bewegen
  • Hormoonhuishouding
  • Dagindeling
  • Stressmanagement
  • Communicatie
  • Mindset

Het gaat om keuzes maken die bij je passen en dit in goede (kleine) stappen te verdelen zodat je doel haalbaar wordt.

Leefstijlcoaching wordt in groepsverband vergoed door de meeste zorgverzekeraars. Ik heb ervoor gekozen om geen leefstijlcoaching in groepsverband te geven maar uitsluitend individueel, waardoor dit niet voor vergoeding in aanmerking komt.